Van ‘Worst case scenario’ naar ‘It koe net better’

made by eggie:

Van ‘Worst case scenario' naar ‘It koe net better'
Eerst maar even een korte update.. althans, ik hoop dat ik het kort kan houden, want wat beleven en zien wij hier veel!!
Vorige week zondag zijn we met Baukje naar ‘haar' kerk geweest. Erg leuk om te zien hoe alles er hier uitziet.. de kerk, de dominee, alle mensen die ze hier heeft leren kennen en het bandje waar ook zij regelmatig in speelt.. De dienst was, ondanks het soms snelle en binnenmondse engels, goed te volgen.
Op maandag mocht ik mijn verjaardag vieren.. Ooooh wat was dat heerlijk. ( Iedereen nog bedankt voor alle emailtjes, berichtjes en krabbels! ) De slingers werden voor mij opgehangen.. de taart werd voor mij gemaakt... ik hoefde geen hapjes en drankjes te maken, want alle ‘visite' die mijn verjaardag kwam vieren pakte zelf wat lekkers uit de kast.. en zelfs aan het eind van de dag was iemand anders aan het stofzuigen!! Ja zeker voor herhaling vatbaar!! Haha

Nog een voordeel was dat ik mijn ‘visite' niet hoefde te' vermaken'.. want 's middags was het vrijgezellenfeestje van Baukje!!! Een vriendin uit Nieuw Zeeland kwam rond een uur of 13 langs.. Baukje dacht dat ze even gezellig dag kwam zeggen, maar niets was minder waar. Alle andere dames (mem, tante matty, de (schoon)zussen en een vriendin uit Nederland) kwamen er ook bij en Baukje werd versierd als een echte bruid! Ze was helemaal verrast!! Had het totaal niet verwacht!
In 2 auto's gingen we langs verschillende wijnproeverijen.. Overal even proosten op de ‘bride to be' en na het kopen van een fles wijn op naar de volgende. De 4e wijnproeverij had een prachtige tuin met schitterend uitzicht.. een mooie plek om heerlijk te picknicken (natuurlijk onder het genot van de net gekochte wijn..) Het was ontzettend geslaagd en erg gezellig! Baukje heeft dan ook volop genoten.. en wij ook.
Dinsdag was onze laatste dag in Nelson.. omdat er best goed weer was voorspelt besloten heit, Klaas, Siebe, Erika, Hendrik, Dieuwer, Jelmer en ik te gaan kayakken in Abel Tasman! Met een beetje geluk zouden we op de kayakroute zeehonden kunnen zien en als we eeeeeeeeeeeeeeerg veel geluk hadden zouden we zelfs dolfijnen kunnen zien. Vol goede moed zaten we een klein uur in de auto.. en na wat instructies waren we er helemaal klaar voor. In de verte zagen we regen voorbij komen... gelukkig stond de wind de goede kant op en kayakten wij in het zonnetje richting Adele Island. Onze bedoeling was om om Adele Island heen te kayakken, omdat daar de meeste dieren gespot konden worden.. maar wat een leuke tocht zou worden, werd een waar raft avontuur met golven van wel 2 meter!!! Menig mensenmaag werd op de proef gesteld.. want het enige wat we overhielden aan dit avontuur was zeeziekte en de vreugde van een onbewoond eilandje!! En ja.. onderweg dus helemaal niks gezien! Op het strand konden we even bijkomen.. onze zeiknatte kleren laten drogen (als het niet had geregend..) en even opwarmen.. (alleen was de zon er bijna niet). We besloten na een uur weer terug te gaan naar ons beginpunt.. het was mooi geweest! Zeiknat kwamen we aan wal, waar Dan de auto al warm had staan voor alle koude Dutchies! Zelfs Dan had verwacht dat we terug zouden keren ivm het slechte weer.. maar nee hoor.. de Dutchies maken af waar ze aan begonnen zijn.. en met succes!!
En toen was het eindelijk woensdag (slapen jullie al van dit lange verhaal??) Omdat Baukje maar een half vrijgezellenfeestje had gehad hebben we haar meegenomen voor een pedi- en manicure.. En wat was dat heerlijk.. Met zijn allen op rij in een massagestoel lekker een voetenbadje nemen en daarna je nagels laten doen. Het was heerlijk! En wat hebben we allemaal mooie nageltjes.

Rond het middaguur vertrokken we naar French Pass, het plaatsje waar de boot naar ‘D Urville vertrekt. Wat een rit!! Allemaal slingerbochtjes.. steile paadje omhoog.. en vervolgens weer naar beneden. Maar wat een prachtig uitzicht! We hebben foto's gemaakt.. en we kunnen vertellen hoe het eruit ziet, maar eigenlijk moeten jullie allemaal eens deze kant op komen om het zelf mee te maken! De rit duurde 2,5 uur! Eén van de redenen dat er maar weinig mensen deze kant op komen.. Ook wanneer Dan zijn ouders boodschappen moeten doen voor het resort moeten zij dit in Nelson doen.. jullie begrijpen dat zij hun boodschappenlijstje wel 10x doorlezen voor zij naar de supermarkt vertrekken. Ook wij hadden onze koffers wel 10x gecheckt.. hebben we alles voor de trouwerij?? Want wat we vergeten waren konden we niet meer gaan halen... (en ons kennende...)
De overtocht met de boot duurde 20 minuten.. het water was rustig en de tocht prachtig! Wat is het hier toch ontzettend mooi! Vanaf de boot konden we het Wilderniss Resort al zien liggen.. prachtig.. niet verkeerd om hier een aantal dagen te moeten vertoeven. Het was ook heel fijn om de ouders van Dan weer te zien, die we al eens hadden ontmoet in Nederland.
Heit en mem verbleven in een huisje op het resort en de rest van de familie in een huis zo'n 5 minuten van het resort. Om bij het huisje te komen moesten we door een riviertje en over een landweggetje.. Prachtig mooi om te lopen.. wanneer het droog was en laag water.. Want wanneer het hoog water was liep je echt tot aan je kuiten in het koude bergwater door de rivier! Echt op vakantie in de bush dus..

Donderdag was het dan tijd voor de mannen om het nu nog vrijgezellenbestaan van Dan te vieren!
Met 10 man vertrokken ze rond het middaguur op de boot.. En wat een lol hebben ze gehad! Ze zijn wezen vissen, kleiduifschieten, duiken, snorkelen, hebben verse vis van de BBQ gegeten en voornamelijk veeeeeeel bier gedronken! Het vissen was ook een groot succes.. de hengel hing nog maar net in het water of er hingen al 3 vissen aan! Hendrik vong zelfs een haai!!! Gelukkig kwam Jelmer to the rescue.. want hoe krijg je dat beest nu van de hengel???? En ook heit en Siebe vongen er later nog 2!! Tsja.. Cor.. dat is weer eens wat anders dan snoek. Verder vongen ze nog baracuda en blue cod.. een plaatselijke vis. Aan het eind van de middag kwamen de mannen weer terug.. iets drukker en gezelliger dan ze vertrokken waren.. en eenmaal aan wal bleven ze gezellig met zijn allen in de boot zitten! Ook dit feestje was dus erg geslaagd!
Vrijdag was de dag voor de laatste voorbereidingen van de trouwerij.. Erika en ik hebben kwarktaarten gemaakt, Jelmer heeft de veranda van het restaurant voorzien van de nodige gevulde plantebakken en de rest is steeds bezig geweest met schoonmaken en versieren!
Plan A voor Baukje en Dan was trouwen in de buitenlucht, in een tent.. maar door de weersvoorspellingen moesten we de plannen een beetje bijstellen. Er werd namelijk slecht weer voorspeld, windkracht 8 en regen! Aan het eind van de dag werd het plan D: Ivm de voorspellingen zou de tent de volgende dag worden opgezet, ook werd de fotograaf gebeld om te vragen of hij eerder kon komen.. Er was namelijk een grote kans dat de boot de volgende dag niet kon uitvaren om hem uit French Pass te halen! Oooooooooooh.. dan zit je wel echt op een eiland hoor!!
Maar s nachts hadden we al snel door dat we plan D ook niet zouden halen.. De wind was aangesterkt tot windkracht 10-11.. en gierde om ons huisje heen! De regen kwam met bakken uit de lucht en het zeewater klotste over de oever.. Om 5 uur viel ook nog eens de stroom uit.. en dan niet alleen in ons huisjes.. maar op het hele eiland!! The worst case scenario... Kon de trouwerij nu wel doorgaan?? Zonder stroom geen muziek, geen werkende fornuizen voor de maaltijd, het zeewater te ruig om de fotograaf op te halen en de wind te sterk om de tent op te zetten.
Dan kwam op de quad bij ons huisje en vertelde ons te blijven waar we zaten.. de rivier was te hoog geworden en wij waren dus echt afgesloten van het resort!! Haha.. wat een verhaal! Daar zaten we dan, het houtkacheltje aan.. zaklampjes bij de hand.. Brouwers in the bush!
De trouwerij zou om 13 uur plaats vinden, maar werd verschoven naar 15.. Er werd beter weer voorspeld.. dus we moesten allemaal maar duimen dat het door kon gaan!
Om 12 uur was de wind wat meer gaan liggen.. de zee weer wat rustiger en soms zagen we zelfs een heel klein zonnestraaltje! En daar was dan eindelijk het verlossende woord.. het zag er goed uit.. de trouwerij kon doorgaan. De fotograaf werd opgehaald, de stroom werkte weer en iedereen mocht ineens vol in actie om zich klaar te maken voor de trouwerij.
Alle dames vertrokken naar het huisje van heit en mem om zich daar te douchen en op te tutten.. De mannen zetten alles klaar in het restaurant om plan X in werking te stellen: daar trouwen, eten en feestvieren!
En om 15 uur was het dan zover!! It giet oan!! Het weer was veel beter.. alleen nog bewolkt.
Bauk haar haar werd gedaan.. nog een finishing touch qua make-up en toen mocht ze eindelijk haar jurk aan! Wat was ze prachtig!!! Echt een ontzettend mooie bruid!! Ook Silke, Dieuwerke en ik werden nog even in de make-up gezet en mochten onze bruidsmeisjesjurken aan.. Toch wel heel bijzonder hoor! Alle gasten zaten te wachten voor de kerkelijke ceremonie.. Silke mocht als bloemenmeisje voorop lopen en strooide bloemblaadjes in het gangpad.. Daarna mocht Dieuwerke naar binnen en toen ik.. Een mooie ervaring, want normaal sta je in de kerk en kijk je naar het gangpad om een glimp van de bruid op te vangen.. Nu liep ik recht op de bruidegom af en zag zijn gezicht.. Dan zag er gelukkig uit, trots, een beetje zenuwachtig, maar er helemaal klaar voor! Ook Dan zag er prachtig uit.. zwart gekleed met witte stropdas.. en?.. op slippers!! Heerlijk!
Toen wij allemaal voorin stonden was het de beurt aan heit en Bauk.. Onder een prachtig vioolspel van de dominees vrouw kwamen ze binnen lopen.. Al het slechte weer vergeten.. Prachtig!!
De dienst was heel anders dan wat wij in Nederland gewend zijn.. Dieuwerke en ik moesten de hele dienst blijven staan aan de zijde van Baukje.. Mike, de ‘best man' van Dan, stond aan zijn zijde. Ook Bauk en Dan hebben tijdens de dienst niet op een stoel gezeten. Het ging allemaal vrij vlot.. Siebe las samen met Anna, de zus van Dan, een gedicht en een schriflezing voor. Mem en Maree, de moeder van Dan, deden samen een gebed waarna de trouwbeloftes mochten worden uitgesproken.
Het was een feit.. het was gelukt.. Dan en Baukje zijn nu Mr & Mrs McCorckindale!! Baukje zong een prachtig lied en de dominee vertelde een verhaal.. Als laatst mochten Silke en ik nog een liedje zingen: Lees je bijbel, bid elke dag. We zongen dit in het Nederlands, Fries en in het Engels! Het Engels deed Silke zelfs alleen!! Knap hé! Dat zo vooraan in de kerk! Maar ze deed het speciaal voor Dan en zei meteen na het liedje: Sa, dat Engels is echt vet makkelijk! Hahaha
Na de ceremonie was het tijd voor felicitaties en de fotoshoot.. En believe it or not.. de zon brak door!! Alle gasten zaten heerlijk buiten op de veranda.. te genieten van bitterballen, nederlandse kaas en vissnacks terwijl het bruidspaar een ware fotosessie onderging! Wat een dag! Wat een ommekeer.. Toen Bauk vertelde dat ze hier 4 seizoenen in 1 dag hadden waren wij wat sceptisch.. maar het is echt zo!
Het diner was heerlijk!! En er was genoeg voor iedereen... Wie had dit 's ochtends gedacht! Na het diner was het tijd voor speeches.. prachtig om een trouwerij ook eens op deze manier mee te maken! Eigenlijk zie je dit alleen in films..
Na alle speeches konden we eindelijk alle stress van ons afdansen!! Tot in de late uurtjes!!
Wat een dag! Om echt nooit te vergeten.. Maar zoals Baukje zei: Better as dit koe it net!!
Haha.. van ‘Worst case scenario' naar ‘Better koe it net'...

Het is nu half 11 's ochtends (maandag 4 maart) en volgens mij ben ik dit verhaal begonnen om 8 uur.. dus tijd om af te ronden! We zijn druk aan het pakken voor onze 2,5 weekse rondreis! De komende tijd zijn we dus niet te bereiken via skype.. maar wanneer we terug komen zullen we zeker weer een verhaal posten op de site!

Een dikke tút voor jullie allemaal!!

ps: op de site van baukje staan veel meer foto's baukje.waarbenjij.nu

rene en berber

Tjonge jonge jonge wat een verhaal en wat een belevenissen. Echt super leuk omte lezen wat jullie hebben meegemaakt. We zijn zeer benieuwd naar de foto's. Baukje en Dan super gefeliciteerd met jullie huwelijk!! En iedereen nog veel plezier met het vervolgvan jullie reis. Ps dieuwer nog niks gebroken hoor skien gaat super goed:) Veel liefs uit tsjechie

Jaap

Hey kids, en Brouwer family wat een superstory! It lijkt wel een schript voor een film!!! Moet de foto's nog bekijken, maar door het verhaal kun je al een voorstelling hier van maken. Goed dat jullie zo genieten. We hopen dat jullie rondreis verder ook goed mag gaan! Groeten Finny en Jaap

Bennie en Annie

We hebben al gereageerd op de site van Baukje waar ook dit verhaal op staat, maar willen ook zeker hier onze reactie op plaatsen. 't Is bijna niet voor te stellen wat jullie daar allemaal hebben meegemaakt. We hebben vaak aan jullie gedacht van vrijdagnacht op zaterdag toen het bij jullie 12 uur later was en de voorbereidingen voor de bruiloft in volle gang waren. (slecht geslapen dus) Maar dat het dit zou gaan worden hadden wij niet door! Afgesloten van de buitenwereld, maar gelukkig: 'alles sal en is reg kom'!
Mooie foto's, zien we jullie ook allemaal weer even.
3 hoofdpersonen tijdens de bruiloftsdienst: Dan, Baukje en ......... Silke! Knap hoor om zo te zingen!
Nog heel veel plezier daar met z'n allen en we zien weer uit naar volgende berichten.

Dionyse en Co(r)

Hey allemaal,

Tsjonge jonge wat een belevenissen en dan zijn jullie er nog niet eens 2 weken.. Wat een avontuur zo met jullie allen..
Wauww die foto's.. Kan me goed voorstellen dat het genieten was! Wat zag ze er mooi uit...
Fijne honeymoon en we kijken uit naar de volgende belevenissen! Geniet, geniet!

Liefs ons

Doingoood