McCorkindale Tours

Zo daaar zijn we weeerr!!! Wat een mooie tijd hebben we gehad en wat hebben we veel gedaan en gezien! Maandag 5 maart is de reis begonnen. De eerste stop was in Barrytown een rit van zo'n 4 uur. Onderweg moest Dan heel vaak stoppen ivm de vele ooh's en aah's wat natuurlijk op foto moest worden vastgelegd. Ook hebben we nog een tussenstop gemaakt bij een hangbrug. Leuk wat wiebelen op een brugje over een woeste rivier ;) Hendrik was als enige iets minder enthousiast met zijn hoogtevrees maar hij heeft het gedaan. Het eerste huisje was gelijk al ontzettend mooi!! 2 grote blokhutten vlakbij het strand, kampvuur gedeelte en .... een hottub!! Heerlijk genieten in een warm bad met een koud biertje! Bauk en Dan hadden ons al gewaarschuwd voor de sandfly's die hier heel veel zijn in NZ en hier hadden we gelijk de eerste dag ook al veel last van. Het zijn soort fruitvliegjes die erg pijnlijk kunnen prikken. Maar goed hier is spray voor dus vanaf dag 1 zijn we volop aan het sprayen geweest!

Van Barrytown gingen we naar Hokitika. Onderweg natuurlijk weer verschillende tussenstops gemaakt bij o.a. de Pancakerocks. Mooie rotsen die als pannenkoeklagen op elkaar liggen. Ook hebben we nog een korte wandeling gelopen. Later naar het huisje wat weer dikke prima was. Van Hokitika zijn we naar Fox Glazier gegaan. Hier kon je naar een gletsjer toe lopen, leuk hoor loop je op je slippertjes naar een berg met sneeuw en ijs!! Ziet er toch weer heel anders uit dan de sneeuw en ijspret die we voor onze reis in Nederland hadden.
Die avond zaten we in een backpackerslodge. Normaal moet je de keuken etc delen met andere mensen maar Dan had het zo geregeld dat we een eigen gedeelte hadden met eigen keuken en badkamer wat wel heel erg fijn was.

De volgende ochtend (8 maart) vertrokken we vroeg richting Hawea, als het goed is heeft het volgende huisje een ontzettend mooi uitzicht en kunnen we ons daar wel goed vermaken dus hoe eerder daar hoe beter. Rond 12.30 waren we in het huisje en Dan had gelijk, wat een uitzicht!! Het huisje zat bij het meer met natuurlijk op de achtergrond prachtige bergen. Het was (weer) ontzettend mooi weer dus we konden lekker buiten relaxen en van het mooie weer + uitzicht genieten.

Vanuit Hawea ging de reis door naar Queenstown, dit is een stad waar je heel veel activiteiten kunt doen en waar je in de winter mooi kan skien. Helaas had dit huisje ontzettend slechte bedden en sliepen we niet denderend maar de leuke activiteiten maakte alles weer goed. Hendrik (Freggle), Erika(Pacman) en ik(Fox) zijn wezen canyoning. Dit zijn allerlei activiteiten in de bergen. Abseilen, van rotsen springen en met de watervallen meeglijden. Het was soms heel erg eng maar wat was het leuk!! We hebben ontzettend genoten. Heit, Jelmer en Baukje zijn met de ziptrack meegeweest. Met de gondel moesten ze naar het topje van de berg waar ze vervolgens via verschillende ziptracks weer naar beneden gingen glijden. Onderweg kregen ze allerlei informatie over de natuur een erg leuke combinatie. Die middag zijn Mem, Egberdina, Klaas, Dan, Hendrik, Siebe, Erika, Silke, Karst en ik met de gondel naar de top van de berg gegaan. Hier hebben we genoten van het uitzicht en van een luge baan. Een soort van rodelbaan. Dit was een erg leuke activiteit boven op de berg waar we allemaal (behalve Karst en Mem) erg van hebben genoten. Later die middag hebben we wat relaxed bij het meer en hebben we nog onder water gekeken naar de verschillende soorten vis. Je hebt hier in NZ ook een typisch eendje.. Dit eendje is me er eentje. Hij kan namelijk duiken. Zo zaten we rustig naar wat vissen te kijken duikt ineens dat eendje voorbij. Hij kan wel tot zo'n 8 meter diep duiken. Die avond zijn we uit eten geweest nog voor heit en mem's 35 jarig jubileum. Dit was al in januari maar omdat we nu eindelijk weer met het hele gezin compleet waren hebben we het nogmaals gevierd ? Om al het eten weer te laten zakken zijn we nog wat gaan lopen door de stad. Jelmer & Egberdina en Hendrik & ik zijn nog naar de below zero bar geweest. Een bar die helemaal van ijs is gemaakt. We werden in warme kleding gezet want het was daar wel -8 graden!! Nou Jelmer had de jas zomaar weer uit want -8 stelt voor ons Friezen niks meer voor na die -15 in Friesland. Het was wel leuk om eens mee te maken! De volgende dag (zondag) kwam de regen met bakken uit de lucht!! Erg jammer want voor Klaas stond een bungeeswing op het programma. Een soort bungeejump idee. Je springt naar beneden om vervolgens heen en weer te slingeren (swing) Gelukkig viel het regenen op dat moment iets mee dus kon hij er nog wel van genieten. Omdat wij niet mee mochten om foto's e.d. te maken zijn wij de stad ingegaan. Die middag zette het regenen weer door dus tijd voor ons om Queenstown te verlaten en naar Te Anau te gaan.

Je hebt hier de mooiste natuurparken van NZ. The Milford en the Doubtfull Sound. De eerste dag zijn we naar de Milford gereden, wat een mooie natuur heb je hier. Milford is echt een regenwoud. Een mooie tocht om te maken. Die avond zijn een aantal van ons naar de Glowworm Cave geweest. Eerst zo'n 30 min op de normale boot, toen kregen we een korte uitleg over wat Glowworms nou eigenlijk zijn en doen en vervolgens gingen we in kleine groepen de grotten in. Het is ontzettend donker in de grotten maar met lichten hebben ze bepaalde stukken verlicht. Aan het eind van de grot mochten we niks meer zeggen en gingen we in een klein bootje het water in de grot op. Wat we vervolgens zagen was net een soort van sterrenhemel. Allemaal glowworms een heel mooi stukje natuur. De dinsdag (13 maart) ging de familie Brouwer, v/d Heide en McCorkindale een boottocht maken richting de Doubtfull Sound. Een extra leuk iets was dat Heit vandaag zijn verjaardag vierde ? En omdat heit erg van boten houdt was het voor hem extra mooi. Ze hebben ontzettend genoten op de boot van alle mooie natuur, hebben zeehonden, pinguins en zelfs dolfijnen gezien. Het weer was ook ontzettend goed dus dan is de omgeving ook extra mooi. De familie Kamstra was niet mee op de boottocht. Het leek Hendrik en mij minder leuk om met de boot mee, wij wilden heel erg graag een grote hike gaan doen. Met een helikopter werden we naar een hut in de buurt van de Mount Luxmore gebracht. Om bij het topje van de berg Luxmore te komen moesten we nog een uur bergopwaarts lopen natuurlijk had ik na zo'n 10 minuten mijn nocht al bijna. Elk spiertje die ik had voelde ik al zo'n beetje haha..maar wat was het het waard. Het uitzicht vanaf de top was adembenemend. Maar als je omhoog gaat moet je ook weer naar beneden, helemaal naar het begin van de berg was een tocht van 3 uur. Daarna moesten we nog naar ons huis lopen wat nog 2/2,5 uur was. Alle natuur etc maakt het lopen erg mooi maar het laatste uur hebben Hendrik en ik weinig woorden met elkaar gewisseld omdat we kapo waren.. Die avond hebben we genoten van alle verhalen van de Doubtfull en de hike en hebben we alle foto's even bekeken. Ook hebben we nog een gebakje gegeten op heit's verjaardag.

De volgende morgen was het weer tijd om het huisje op te ruimen de koffers in te pakken en op reis te gaan. Omdat er maar 1 weg is van Queenstown naar Milford moesten we diezelfde weg weer terug rijden. In Queenstown hebben we lunch gehad om daarna weer door te reizen naar Cromwell. Je hebt hier in NZ allemaal verschillende natuursoorten. Rij je het ene moment in een regenwoud, dan zit je weer op een rots langs de kust en dan weer in een heel erg droog gebied. Zo blijft de natuur erg wisselend en is het ook erg mooi om telkens naar buiten te kijken. Dit keer zaten we in spiksplinternieuwe appartementen. Super mooie badkamer en heerlijke bedden. Nou waren eigenlijk alle bedden wel redelijk goed hoor we hebben overal prima kunnen slapen. Bij het appartement hebben we niet veel gedaan, wat relaxe en van het bubbelbad genoten. Van Cromwell zijn we naar Lake Tekapo gereden. De rit hiernaar toe was erg leuk. We zijn langs een zalmboerderij gereden en hebben verse zalm gekocht. Heerlijk!! Onderweg kwamen we ook zelfaangelegde meren tegen, deze hebben ze gegraven om energie op te wekken. Rond lunchtijd waren we in zo'n bijzonder stadje daar moesten we gewoon stoppen!! We waren namelijk in... (tromgeroffel)... Twizel.. Nou heden wat grappig niet, rij je in NZ ineens door Twizel heen. Het stadje opzich was niet zo bijzonder maar we hebben hier mooi even onze verse zalm genuttigd. Na Twizel stond Mount Cook op het programma. Dit is de hoogste berg in NZ. Doordat er wat mist voor de berg zat konden we hem niet heel goed zien maar we zijn er geweest. Je had hier ook een klimmersmuseum dus daar konden we leuk even in om struinen.

Na Mount Cook reden we verder naar ons huisje bij Lake Tekapo. Dit dorpje/stadje staat bekend om zijn heldere sterrenhemel. Wij hadden geluk want het was bijna wolkenloos dus ook wij hadden 's avonds een prachtige kijk op de sterrenhemel. Zoveel sterren heb ik nog nooit gezien. Je kon zelfs de melkweg zien, en heel veel vallende sterren.
Na de mooie sterrennacht was het tijd om naar Christchurch te gaan. Hier hebben we eerst even gewinkeld en daarna zijn we door de ‘red zone' gereden. Het gebied wat heel erg is getroffen door de aardbevingen van vorig jaar.. Gek hoor, je ziet allemaal gebouwen staan met linten ervoor en teksten erop dat je niet naar binnen mag. Verder zijn ze heel veel gebouwen aan het afbreken omdat de fundering zodoende beschadigd is dat de kans dat ze instorten heel erg groot is.... Nog steeds zijn er bijna elke dag naschokken. Lijkt me vreselijk om dat telkens weer te voelen. Na alle indrukken reden we door naar Dan's opa & oma. Zij wonen vlakbij Christchurch en hadden ons uitgenodigd voor de lunch. Er stond van alles op tafel!! Het was allemaal erg lekker en het was erg gezellig. Na de lunch zijn we doorgereden naar Hanmer Springs. Hier staan ze weer bekend om de heerlijke natuurlijke hotpools. Natuurlijk hebben wij hier ook dapper gebruik van gemaakt. Het is gewoon een soort groot buitenzwembad met allemaal verschillende baden in verschillende temperaturen. Je hebt 3 natuurlijke pools, qua warmte wil je hier wel lang inzitten maar doordat het natuurlijk water is ruik je de zwavel heel erg en dat is niet zo'n aangename geur. We hebben heerlijk even gedobberd en konden 's avonds moe maar voldaan in ons bedje stappen. De volgende dag was het alweer tijd om naar Nelson te gaan. Onderweg heeft Baukje ons nog een grote tocht laten zien die zij heeft gelopen toen ze hier aan het backpacken was. Ook zijn we nog langs een spoorwegtunnel gereden. Ze zijn zomaar opgehouden om het spoor af te maken dus er rijden nu geen treinen meer op.

In totaal hebben we 3000 km gereden, hebben we ontzettend veel mooie natuur gezien en hebben we een hele mooie tijd met zijn allen gehad. Dinsdag (voor jullie maandagavond) is het voor Klaas, Siebe, Erika en de kids alweer tijd om te gaan. De tijd vliegt voorbij. Maar we hebben het erg mooi gehad en genieten nog steeds volop!!

Jaap

Super mooi verslag! wat een belevenis.

Finny

Wat een prachtige rondreis hebben jullie gemaakt, en de foto,s zijn ook zo mooi. We wensen jullie nog een mooie tijd met Bauk en Dan.
Klaas,Siebe en Erika+ Kids een hele goede terugreis toegewenst en totziens.

Andries en tineke

lieve mensen wat een mooi super reis hebben jullie gemaakt zeg,kunnen jullie allen met vreugde op terug kijken.
wij wensen jullie nog fijne laatste weken toe.
wij staan woensdag op schiphol om Erika ,Siebe, klaas en natuurlijk onze kleinkinderen in onze armen te sluiten. een goed vlucht kids.
groet van ons oet kommerziel ( grunn 0

Hannie

Waaaauuuwww!

melle en annie

we volgen alles ! top reisje

Tetje

Heeey Akke en familie,

Wat een geweldige verhalen, erg leuk om het te lezen.
Bedankt voor het kaartje, die hebben we vandaag gekregen.
Ik zou zeggen geniet nog maar van jullie reis!!! Want voor dat je het weet is het voorbij.

Groetjes,
Sietse & Tetje

SESK ut Nederland...

Joen/ fannemoarn ff skype???

BTW.. us heit en mem hinne sa krekt by thuskomst us kaartsje fanut NZ in de bus.. hahahaha en se harre us al fan skiphol helle...

Doingoood